29. nov. 2008

Vesentlige krefter

Ka hadde du gjort om du fikk vite at detta var di siste uke?
Eg veit hvertfall at eg hadde gjort alt eg kunne for å storkose meg. Eg hadde antageligvis slutta på sang og begynt å ta en pianotime dagen. Eg hadde drete i alle fag på skulen unntatt matte, og eg hadde sove lenge og godt om nettene.

Før var gjennomsnittslevestandaren på t.d. normenn mange år lavare enn det den er no. No lever (heldigvis) dei fleste til dei er rundt 90, og om nåken dør som 62 åring vil vi sei at han/ho var ganske ung.
Eg trur at gjennomsnitts alderen vil synke igjen, om nåken tiår. Og at folk dør yngre og yngre, med mindre en genial mann finner nåke som kan behandle kreft. For i dag kan man jo rett å slett få kreft av alt:
- blått godteri
- feil tannkrem
- feil tyggis
- for masse chips/popkorn
- for masse jern
- dataen på fanget
- trådlaust nettverk
- for masse salt
- mobillader på rommet
- for masse sol/solarium
- kjøkkenredskap av svart plast
- for masse kaffi
- snus
- dårlig kosthold
- for lite mosjon
- overvekt
- kopimaskina
- pølser grilla over åpen ild
- å spise for masse brød
- slankepiller
- rødt kjøtt
- smykker
- for lite sex?
- kunstgras
- soyabønner
- for masse protein
- oralsex
.. osv osv.
pr dags dato er lista uendelig lang, og den blir lenger og lenger for kver dag som går.
Men du kan ikkje meine at man skal tenke seg om for kvert skritt man tar, og sjekke innholdsfortegnelsen på alt man putter i munnen.
Det er greit at du kan begrense deg når det kommer til snusing, inntak av koffein og det å spise med bestikk fra saltbørsa.
Men eg planlegger hvertfall å leve.

Livet er farlig, er det ikkje nåke som heiter det? Men det betyr ikkje at du trenger å frykte det. Det er stor forskjell på å være i live, og det å leve livet.

Hejdå alla i hopa! love gurthi.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Godt poeng!!
Men koffor akkurat matte?

K.

Guro sa...

Hei K. !!
Fordi eg alltid har hatt lyst å forstå matte, og eg trenger matte for å kunne bli veterinær :)